لو مكنتش قريت الجزء الأول مش مشكلة ممكن تقراه من هنا . في الجزء ده احنا بنتكلم عن " صياد الطيور " كأغنية، كعمل فني متكامل الأركان: لحنا وكلاما وتوزيعا، بعد ما اتكلمنا عن قصة القصيدة نفسها في الجزء اللي فات. أهمية جورج وسوف عامة مش انه مغني وبيحشش ويشد كوكايين زي الشائعات ما فشختنا، أهمية جورج وسوف انه فنان محافظ علي نفس القالب الشرقي من ساعة ما بدأ. شاكر الموجي اللي اتكلمنا عنه قبل كدة ف بوست " اللي تاعبنا سنين "، لحن الأغنية دي لجورج وسوف، اداه اللحن سنة 1981 وجورج ركنه شوية، سنة 1991، جورج سافر أمريكا، وسجل اللحن ورجع سمعه لشاكر الموجي، اللي هو ذات نفسه اتفاجئ باللحن وقال ف تصريحات، انه عمره ما توقع اللحن يطلع بالشكل ده. لحد فترة قريبة كنت بعتقد ان أغنية " حبيت ارمي الشبك " هي أعظم ما غني جورج، لكن لما سمعت الأغنية دي غيرت رأيي تماما الحقيقة، الأغنية مميزة بكل المعايير، فنيا، لأنها أغنية مبتتكلمش عن الحب والهجر والفراق، وفنيا للحنها المهم وقيمتها ف ان جورج وسوف نفسه كان عنده وعي كفاية انه غناها. بداية هنفصصها جزء جزء: -- الأ...
النهاردة انا باتكلم عن مولانا "عمار الشريعي" إله الموسيقي في التسعينات، والألفينات، الكفيف الذي أبصر في ضوء موسيقاه الالاف..! يا عيون يا مغرباني من كلمات الشاعر الكبير "عمر بطيشة" وألحان أبي الروحي الموسيقار الكبير "عمار الشريعي" حوارنا عن أغنية من أجمل أغنيات عمار، أرشق ألحان، حوار ما بين الايقاع، والقانون، والقيثارة، والات النفخ، مع صوت من أجمل الأصوات النسائية في التسعينات، وحنجرة قلما ظهرت رشاقتها إلا مع موسيقي بارع مثل "الشريعي". استمع للأغنية من هنا: عمار كان عامرا بالمفاجئات، كان رائدا لموسيقي الاحساس، يخاطب عقلك، مقطوعاته الموسيقية كفيلة بأن تجعل الدموع تنهمر من عينيك، عمار متخصص بالشجن، متخصص بالحزن، متخصص بالتغلغل داخل مشاعرك...! مقدمة موسيقية شجية، ما بين القانون والعود والكمان، ثم دخول للقيثارة، مع استخدام مميز للايقاع، حوار ما بين الكمان، والقانون يصعب علي غير المتخصص فهمه، ترد عليهما قيثارة، تمهد لدخول صوت ايمان. أظنني سأمضي شهرين اكتب عن تلك المقدمة الشجية التي تذكرني بتتر "زيزينيا" روحا لا نحتا...
تعليقات
إرسال تعليق
تعليقك يسعدني..يا أفندم!