رقم مؤقت

"مكان سري"
"زمن سري"
"نري مكان قديم، تتراص فيه اطارات السيارات القديمة وشباك الصيد الممزقة"
"نري بعض الأشخاص يجلسون متراصين حول طاولة اجتماعات قديمة، تبدو عليها الشروخ"
"نري رجلا غامضا يدخل إلي المكان معتمرا قبعة غامضة الشكل ونظارة سوداء كبيرة الحجم"
"يجلس الرجل الغامض علي رأس طاولة الاجتماعات"
"يبدأ الاجتماع"

الرجل الغامض:
أنا جمعتكو النهاردة يا جماعة عشان رمضان قرب، ولازم ننزل بحاجة جديدة...

"تقترب الكاميرا من ظهر أحدي الفتيات التي جلست باهتمام"

الفتاة:
"بصوت خفيض"
ياتري فيه حاجة معينة هنعملها ؟

الرجل الغامض:
انا عندي فكرة جديدة خالص....
الأستاذ المخرج هيقولها...

"نري وجه المخرج وقد بدا عليه الارتباك"
المخرج:
بصو بقي..
"بارهاق"
انا بقالي تلات شهور مطبق علي أفلام أكشن أمريكاني، نقشتلكو منها زوايا تصوير حكاية...وكام مشهد مطاردة كدة....
وناس بترقص وناس بتموت وحاجة لوز العنب...
بس ايدكو معايا بقي..ما تقول حاجة يا مونتاج..!

"نري شابا نائما علي الطاولة"
"يهز المخرج فتي المونتاج بعنف فيستيقظ"
المونتير:
"بصوت نائم"
بصو يا جماعة انا جايبلكو أحدث ما توصلت إليه المونترات في العالم، وهنعمل مونتاج هيكسر...
بس نجيب فريق خدع أجنبي من برة بقي...

الرجل الغامض:
"بحدة"
ونجيبهم ليه؟ ماهما احنا خاطفينهم من رمضان قبل اللي فات...
هنطلعهم م الحبس يشتغلو ونرجعهم تاني..

الفتاة:
"تتسائل"
وانا دوري هيبقي ايه؟


الرجل الغامض:
انتي هتفضلي طول المسلسل ميتة وهتصحي ف اخر حلقة...

المخرج:
"ممسكا بورقة وقلم"
لا ياريس...
هي هتفضل طول المسلسل طيبة وهتبقي ف الاخر شريرة...

الرجل الغامض:
"يحدث المخرج"
ما نموتها أحسن؟

المخرج:
مينفعش، احنا موتناها رمضان اللي فات...لازم نغير بقي...

المنتج:
"يتنحنح"
انا عندي اقتراح يا جماعة..

الرجل الغامض:
انتا تؤمر يا باشا
"يشعل للمنتج سيجارة"

المنتج:
احنا لازم نزود عدد المزز...ونجيب مزتين تلاتة كدة غير الابلة عشان نبيع أكتر...

المخرج:
"يرسل قبلة للهواء للمنتج"
ألماظات يا باشا...

الرجل الغامض:
"ينظر حوله متلفتا"
أومال المؤلف فين؟

المخرج:
"يشير بعدم الاهتمام"
القصة والأحداث اخر حاجة نفكر فيها...، المهم اننا اتفقنا علي اللي هيتعمل خلاص...تعالي نراجع؟

الرجل الغامض:
المسلسل هيبقي كالتالي: واحد فاقد الذاكرة،المسلسل كله بيجري وراه، واحد بيكلمه من برايفت نمبر، مصاحب علي مراته ومراته بتخونه،بيكشف قضايا فساد حماه متورط فيها، أخوه ف مستشفي أمراض عقلية، ونجيب زكي فطين عبد الوهاب، وصفاء الطوخي، ورامز أمير...

المخرج:
"يقاطع الرجل الغامض"
ومتنساش المطاردات اللي هتحصل، وهنضرب عليك رصاص ست مرات، وهنخمس ونأمرك ف المسلسل، وهتنط من عمارة خمسين دور...
ايه رأيك تطلع كفيف يا معلم؟

الرجل الغامض:
فاتتني دي....
"يهرش في ذقنه"
كفيف؟
تصدق فكرة؟
"يهرش شعره"

وانا جايب لينسيس بيضة م الهالوين اللي فات...أخض بيها الناس..!

المخرج:
وف الاخر البطل هيخلص من كل اعداءه وهترجعله الذاكرة وامه هتطلع قاتلة مأجورة في النهاية...

الرجل الغامض:
"بحدة شديدة"
انتا نسيت اهم حاجة في المسلسل
البطل...
أقسم بالله ما هرحمك لو نسيت الحاجة دي....

المخرج:
"بفزع"
مالو يا عم؟

الرجل الغامض:
البطل لازم يبقي اسمه علي...

"يخلع الرجل الغامض نظارته لنجد أنه الممثل يوسف الشريف"




"اظلام"
"النهاية"




تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!