الداخل مفقود...

علي مسئوليتك الشخصية..الداخل مفقود و الخارج مولود......
و انتا حر بقي...و كل عام و أنتم بخير......
سلام....

22 يناير 2016

مولات الغلابة - الجزء الثاني..!

مولات الفقراء "الجزء التاني"
زي ما المهندس العظيم حسن فتحي عمل كتاب "عمارة الفقراء"، قررت أنا العبدة الفقيرة لله تخصيص جزء من وقتي ومجهودي لمولات الفقراء، المولات دي متلاقيش فيها كوتشي ب 900 جنيه، وشنطة ب1500 جنيه، لأن المبلغ ده ممكن يكون مرتبك في الشهر بحاله تلاتين يوم أشغال شاقة، وانتي يا بنتي، مرتبك فيه كام 900 جنيه، بداية البوست للبنات والولاد مع نفسهم بقي :D
استكمالا لحلقتنا مع "مولات الفقرا" في الجزء اللي فات، النهاردة هنتكلم عن تاني مكان ممكن نعمل منه شوبنج بأقل وأرخص الأسعار:



ثانيا: وكالة البلح..!




كمية الواو والأوه والياع اللي هسمعها في الحلقة دي كبيرة جدا، مبدأيا وكالة البلح هي أحد أغني الأماكن بالهدوم والحاجات البراندز البالات، والحاجات المستعملة، وانا هحاول ألخص لكم تجربتي الكبيرة مع الوكالة علي مر الزمان –زي المسلسل التركي-.

الوكالة الأسعار فيها بشكل عام بتبدأ من أول عشرة جنيه وانتا طالع، الدنيا متقسمة ازاي؟  الشارع في النص فيه ستاندات، الستاند بيكون متعلق عليه هدوم متشمعة، كل ستاند متعلق عليه يافطة بسعر الحتة فيه، وطبعا السعر بيتقسم علي حسب حالة الحتة نفسها، علي ضفتين الشارع بتلاقي محلات كتير، المحلات عامة بتكون أغلي شوية، الأسعار فيها من أول تلاتين أربعين وانتا طالع.
بتلاقي ايه ف الاستندات دي؟ كل حاجة، قمصان رجالي، تيشرتات رياضية، بلوزات بناتي، جاكتات خفيفة وكارديجانز، الغالبية الموجودة فساتين قصيرة، يا يتلبس تحتيها استرتشات، يا اما بنطلونات جينز، والباديهات بقي مش هوصيكي.

الهدوم دي حكايتها ايه؟ الهدوم دي بتكون "سكندهاند" في بلدها، بتتجاب، وتتغسل وتتكوي، وتنزل مصر، غالبا من خبرتي في التدوير في الستاندات دي، بلاقي حاجات بالتيكيت بتاعها وجديدة.

البالطو، طبعا كل شتا، بنلاقي الهدوم الشتوي أسعارها في متناول تاجر المخدرات والسلاح، لذلك سلاحنا السري في مواجهة البرد هي الوكالة، من أول شهر خمسة، بتنزل تشكيلة من الهدوم الشتوي، بالطوهات طويلة، وقصيرة، رجالي وحريمي، أسعارها بتبدأ من أول 100 ل 150 جنيه، وانتا طالع بقي، بس نصيحة، متخليش البياع يغلبك.

الجينز، بما اني من أصحاب الوزن التقيل، ومبلاقيش مقاسي بسهولة، بلاقي مقاسي بشكل سلس جدا في الوكالة، ومن أكتر من محل، كلها بتكون طبعا حاجات جديدة، الأسعار للجينز بتبدأ من أول 60 لحد 200 وده علي حسب جودة البنطلون وخامته، الجبردين كذلك بيكون أرخص من كدة بكتير، وبتلاقيه عامة في الشارع الموازي للوكالة، الي فيه محلات الستاير والقماش.

الطرح والأكسسوارات والشنط مش متوفرة بكثرة هناك، وان وجدت بتكون حاجات مستعملة وقديمة جدا، لذلك منصحش بالشرا عامة من هناك.

أكتر حاجة عامة الستات بتنزل عشانها وكالة البلح وتشتري وتفاصل هي: اللانجيري والغيارات، كم لا يصدق من الأرواب، اللانجيريهات، الكورسيهات الموجودة هناك، وجميع الماركات والأحجام والمقاسات، وحاجات لا يمكن تخطر علي دماغ حد. أنصح عامة أي عروسة بتجهز ومحتاجة تزود في عدد اللانجيري انها تشتري من الوكالة، تدور وتفاصل، ولو هي نحيفة شوية هتجيب ما لا يقل عن 30 حته مختلفة بأقل من200 جنيه.

متوافر بردو في الوكالة فوط، ولبس بيت زي الجلاليب بشكل كبير جدا وبأسعار بتتراوح ما بين عشرين لتلاتين جنيه، فيه هناك برانس، وزي ما قلنا، اللانجريهات هناك سيدة الموقف.

الجزم: مفيش هناك جزم كويسة، الكوتشيات بالتحديد المتوافر منها نوعين: تقليد ردئ، وده بتلاقيه مرمي علي باب الشارع من برة، أو محلات كوتشيات مستعملة، دي بتكون ماركات مستعملة، أو مسروقة بقي الله اعلم :D و تتباع هناك، أو بتلاقي كومة كبيرة وانتا وحظك تدور بقي :D  عموما لو بتدور علي حاجة لمرمطة أو شغل أو كورة وعندك صبر تدور، لكن للبنات صعب تلاقي حاجة كويسة هناك.

منصحش عامة بشرا اللبس الجديد من المحلات هناك، المحلات هناك مغلوانية بزيادة ولازم فصال كتير، بس عامة، لو بتدور كويس هتلاقي، وهتلبس طقم جديد بأقل من 150 جنيه، ان مكانش 100.


2 و الناس شايفة ايه؟:

غير معرف يقول...

ريم ازاي اعرف الجديد من المستعمل هناك؟

انا باقلب في الحاجة بلقيها كويسة ومفيهاش عيب، بس الجديد بيتباع اغلى طبعا فعشان ماشتريش بالغالي على انه جديد وهو مستعمل

هل اللي في المحلات عادة كله جديد؟

شونج بونج يقول...

مفيش حاجة ف الوكالة جديدة الي بيقولك جديد ده بيكون باله فرز أول ومغسول ومكوي مش أكتر ف لازم تفاصلي أوي وتاخدي بالك من البضاعة الشايطة عشان فلوسك متروحش ع الأرض

إرسال تعليق

تعليقك يسعدني..يا أفندم!

 
Reem Essam Cairo , Egypt | copyrighted2011 - Reem Essam