الداخل مفقود...

علي مسئوليتك الشخصية..الداخل مفقود و الخارج مولود......
و انتا حر بقي...و كل عام و أنتم بخير......
سلام....

20 يناير 2016

مولات الغلابة - الجزء الأول..!

مولات الغلابة - الجزء الأول..!

زي ما المهندس العظيم حسن فتحي عمل كتاب "عمارة الفقراء"، قررت أنا العبدة الفقيرة لله تخصيص جزء من وقتي ومجهودي لمولات الفقراء، المولات دي متلاقيش فيها كوتشي ب 900 جنيه، وشنطة ب1500 جنيه، لأن المبلغ ده ممكن يكون مرتبك في الشهر بحاله تلاتين يوم أشغال شاقة، وانتي يا بنتي، مرتبك فيه كام 900 جنيه، بداية البوست للبنات والولاد مع نفسهم بقي :D
فيما يلي أشهر الأماكن اللي ممكن تعمل منها شوبنج متوسط أو قليل الدخل، وتبان كأنك شيك ولابس براندز...


أولا: ميدان الجيزة..!




ميدان الجيزة قبلة لعاشقي التميز والتنوع، قربي يا مدام، تعالي يا انسة، ميدان الجيزة الأسعار فيه بتتراوح للملابس زي مثلا من خمسين لمية وخمسين جنيه في الحتة، ده لو بنتكلم علي بلوزات، أما لو بنتكلم علي بنطلونات، وانتي سفيفة ومقاسك صغير، هتلاقي البنطلونات من ستين لتسعين، جينز أو جبردين، كذلك الجواكت، الكارديجانز، هتلاقيها ف نفس رينج تمن البلوزات بردو، من خمسين لمية مية وخمسين يعني.

بالنسبة للطرح، انتي وأنواعك المفضلة، هتلاقي الشيفون بخمسة وعشرين جنيه وانتي طالعة، هتلاقي الطرح الليكرا والقطن من أول عشرة وخمستاشر، والشيلان الطويلة أو السكارفات من أول تلاتين وانتي طالعة، والبندانات تشكيلتها متنوعة، وعامة أسعار أي بندانة مش بتعدي العشرة جنيه، ده لو هي قماشتها غالية واو يعني.

الشنط في ميدان الجيزة مفيش فيها تشكيلة كبيرة، يعني محلات كدة متنتورة ما بين شارع سعد والشوارع المحيطة، كام محل متوسطي المستوي، الشنط فيها بدايتها من مية، بس تشكيلتها وموضتها غالبا هتلاقيها قديمة شوية.
لوانتي بتدوري علي شنطة مدرسة، او شنطة باك، هتلاقي في نصبات الشارع، مش ف المحلات، أسعار الشنط الباك من أول خمسة وسبعين، مية، وانتي وشطارتك في الفصال.

الجزم والسابوهات والصنادل هتلاقيها منتشرة وبكثرة في المحلات، لكن المحلات بيغلب عليها الطابع المداماتي أكتر، لو بتدوري علي حاجات مطرقعة وجديدة عليكي وعلي نصبات الشارع،ولو محظوظة ومقاسك صغير هتلاقي المحلات بتصفي من وقت للتاني، حاجات كانت مركونة ومتباعتش، وانتي وحظك ف الألوان بقي.

الجزم عامة أسعارها من أول 50 لحد 150، ده لو بوت، لكن مفيش أغلي من كدة عامة.

بالنسبة للغيارات الداخلية عزيزتي حواء، هتلاقي تشكيلة عظيمة، حاجات بسبعة ونص، وبعشرة ونص، بس تدوري كويس، وتنقي كويس، وفي الغيارات بالذات متحاوليش تفاصلي مع البياع. الغيارات كلها في ميدان الجيزة بسعر واحد. ومش هنفصل أكتر من كدة بقي انتي عارفة انتي بتشتري ايه.

الأكسسوارات بقي، اخر حاجة، هتلاقي كل أنواع الأكسسوارات في الميدان والشوارع، هتلاقي أحزمة، الحزام سعره ما بيعديش 15 جنيه، الحريمي طبعا، هتلاقي توك، هتلاقي محلات وبوتيكات صغيرة بتبيع الديودرانت، وبيرفيومز من كل الماركات، والتقليد، مش هتلاقي محلات تركيب ريحة كتير.

هتلاقي نصبات في الشوارع بتبيع ميكاب، أنصحك بلاش، دي حاجة هتتحط علي وشك بلاش تغامري فيها، هتلاقي نصبات صغيرة بتبيع دهب صيني، دي عاوزة فصال وطولة بال مع بياعينها، هتلاقي اكسسوارات عادية بس البياع بيضرب في العالي عشان يكسب أكتر، بسك عليه بقي مش هوصيكي.

أضمنلك صفقة رابحة في ميدان الجيزة، وطقم كامل جديد في حدود الميتين جنيه، من أول الطرحة والبندانة، لحد الشوز والشنطة.


2 و الناس شايفة ايه؟:

Ahmed Abdelsabour يقول...

تجربتك في الكتابه حلوه كملي واسلوب العاميه اللي بتكتبي بيه لمستك ظاهره فيه اهتمامك بالتفاصيل محتاجه شوية تفصيل اهم حاجه التفاصيل استمري وهتلاقي النجاح👍👍👍

Ahmed Abdelsabour يقول...

تجربتك في الكتابه حلوه كملي واسلوب العاميه اللي بتكتبي بيه لمستك ظاهره فيه اهتمامك بالتفاصيل محتاجه شوية تفصيل اهم حاجه التفاصيل استمري وهتلاقي النجاح👍👍👍

إرسال تعليق

تعليقك يسعدني..يا أفندم!

 
Reem Essam Cairo , Egypt | copyrighted2011 - Reem Essam