الداخل مفقود...

علي مسئوليتك الشخصية..الداخل مفقود و الخارج مولود......
و انتا حر بقي...و كل عام و أنتم بخير......
سلام....

14 أكتوبر 2013

نانسي...الخلطة السرية.!

نانسي عجرم

في أحيان كتير ببقي نفسي أرجع بالزمن لورا، وأحضر اللقاء التاريخي اللي تم بين جي جي لامارا ونانسي عجرم لأول مرة، وأعرف اللي دار ف دماغه ساعتها، وليه خد القرار انه يخليها أهم مغنية خفيفة في الوطن العربي...وازاي وصل معاها للنجاح ده كله...

جي جي ونانسي
جي جي لامارا هو وكيل فنانين لبناني، بيشتغل شغلانة مش موجود مسماها ف الوطن العربي لكنها موجودة وهي الAgent  وكيل الفنانين، اللي ممكن تقابل النجم من خلاله، تعمل معاه حوار صحفي، الشغلانة دي تعرف في الوطن العربي باسم "مدير الأعمال".

إلين خلف

لسبب أو لآخر جي جي لامارا قابل نانسي عجرم بعد ما انفصل عن الفنانة "إلين خلف" فنيا، إلين خلف كانت في حالة نشاط فني باهر في أوائل الألفينات وكان عندها من المقومات اللي تخليها فنانة أجمد من نانسي جسديا وصوتيا وشكليا، لكنها انفصلت عن جيجي وبدأت مرحلة انحدارها وبعد كدة دخلت ف طي النسيان.


نانسي قبل النفخ


المهم، جي جي ساعتها تقريبا كان بيدور علي Fresh meat  ينافس بيه، كان بيدور علي نجم جديد، ووقع اختياره علي نانسي عجرم اللي كانت لسه مخلصة طازة برنامج اسمه "نجم المستقبل" وواخدة فيه الميدالية الدهبية وكدة، بس دي طبعا حاجة ملهاش لازمة والميدالية دي ملهاش لازمة لو مشتغلتش علي نفسها بعد كدة والدليل ناس زي: شاهيناز، ايساف، محمد عطية وغيرهم من خريجي برامج المواهب اللي بقت أكتر م الرز ف المحشي.


نانسي عجرم بعد البرنامج ده عملت ألبومين محدش سمع عنهم حاجة هما: محتاجالك، وشيل عيونك عني، طبعا محدش أصلا حط عينه علي أي حاجة م الأغاني دي، ونانسي ساعتها محدش كان يعرفها، لحد ما اتقابلت مع جيجي وعملو مع بعض أول ألبوم اللي هو "ياسلام".

طلت علينا نانسي عجرم سنة 2003 بكليب "اخاصمك اه" بعد ما خضعت لسلسلة من جراحات التجميل تشمل نفخ وشد وتكبير وخلافه، وكان الكليب ده قنبلة أيامها، وكل الناس بقت تمشي ف الشارع تتكلم عن البنت اللبنانية الجديدة اللي عملت كليب اسمه "أخاصمك اه" والكليب كان من اخراج المتميزة "نادين لبكي"
نادين لبكي

وممكن تشوف الكليب من اللينك ده: أخاصمك اه.

ألبوم "ياسلام" اتعاملت فيه نانسي مع أسماء لامعة في  التلحين في مصر ولبنان وعباقرة الشعر منهم: سليم سلامة، مصطفي زكي، عادل عايش، سمير صفير، نزار فرنسيس، طارق مدكور، وكان مليان أغاني مميزة زي: أخاصمك اه، وياسلام وياي. والتلاتة نانسي صورتهم مع نادين لبكي تقريبا وفيه حاجات بردو اتصورت مع كارولين لبكي.

نانسي بعد النفخ

التعارف نجح مع الشعب المصري، والعربي، ونانسي بقت طلقة، بقت بنت حلوة زي القمر، صحيح حسها مش قوي وجهوري، لكن مين قال اننا عايزين وردة تانية أو أم كلثوم تانية؟ الساحة ساحتها كانت مفتقدة أنثي بتتدلع وهي بتغني، صوتها بيرقص، بترقص معاها الناس والموسيقيين وجميلة وغنوجة.

جلابية نانسي ف اه ونص


جلابية نانسي....الناس كلها ف السنة دي "2004" كان شغلها الشاغل تشتري لجهاز بناتها جلابية نانسي عجرم اللي كانت طالعة بيها ف كليب "اه ونص" الأغنية اللي لحنها طارق مدكور، واتعاونت نانسي ف الألبوم ده مع وليد سعد، ووزعلها جون ماري رياشي اغنية فيه. البوم اه ونص كان ألبوم ناجح وثبت أقدام نانسي وعزز موقفها كمزة لبنانية شقية وبقت كل مزة جاية من لبنان بتقلد نانسي عجرم.

نانسي عجرم بردو عززت موقفها من الكليبات مع كليب "انتا ايه" اللي عملته مع نادين لبكي، وكان طلقة، مثلت نانسي فيه بكل حواسها، وعيطتنا معاها.
نانسي مضت عقد ف الوقت مع كوكاكولا وبقت تطلع تقول ف كل كليب "أحححح" والجو ده، وده كان بداية للمشروع التجاري الناجح اللي كانت بتمثله، وبقي ليها ف كل البوم غنوة تعملها دعاية مع كوكاكولا، اللي رفعت من أسهم الشركة ف مصر قبل ما تتجه للتنمية البشرية والدعاية لبلد مش موجودة ف الأصل.


مرت نانسي بحالة صمت فني علي المستوي الانتاجي وحالة انتشار واسعة ف السنتين من 2004 ل2006 وبعدها خرجت علينا بألبوم جديد هو "يا طبطب"، البوم "يا طبطب" عكس حالة نضج فني واضحة عند نانسي، بقت اكثر اتزان ف اختيار اغانيها، وبقت Pickyأكتر بشكل عام حتي علي مستوي الكليبات، بدأت تقلع عباية البنت الجميلة الشقية وده كان واضح ف كليب "ياطبطب" اللي عملت فيه بهلوانة.

اتعاونت نانسي ف ألبوم "يا طبطب" مع نفس الشلة القديمة بتاعة أول وتاني ألبوم، لكن انا باعتبر يا طبطب هو أنجح ألبوماتها علي الاطلاق، هتلاقي نفسك حافظ كل اغانيه زي: يا طبطب، احساس جديد، معجبة، اشتكي منه، اللي كان، يا سي السيد.
نانسي عجرم ف الوقت ده بردو مضت عقد تاني مع شركة "لازوردي" وبقت تعمل دعاية لطقم فرفشة الدهب وبقي اسمه الحركي "طقم نانسي عجرم"، شوف الاعلان اللي ف كليب "اللي كان".

نانسي ف كليب شخبط شخابيط

فتحت نانسي علينا بلاعة أغاني الأطفال اللي كانت اتسدت من زمان، وقدمت لينا سنة 2007 ألبوم "شخبط شخابيط" ودخلت موضة التلات أغاني ف الكليب الواحد عملا بمبدأ "شامبو وبلسم اتنين ف واحد" ومن ساعتها مخلصناش، التجربة كانت غنية، الكليبات كانت مريحة للعين والاغاني ممكن تسمعها لأولادك من غير ما تقلق عليهم نهائيا. اللي قدم التجربة دي مع نانسي كان "وليد سعد" اللي قدملنا الصراحة تشكيلة مميزة م الأغاني، والكليبات كانت فيها رسالة جميلة منها دمج الأطفال المعاقين ما بين الاسوياء، ودي كانت لفتة جميلة جدا من مخرج الكليب: سعيد الماروق.

كليب احساس جديد - اخراج سعيد الماروق

كليبات نانسي عجرم كانت دايما فيها لفتات انسانية، كليب احساس جديد بيصور قصة حب بين البطلة والبطل الأبكم، وكليب "مين ده اللي نسيك" كان تكملة للكليب الأول لما اتجوزو والبطل اتعمله العملية وبقي يتكلم "افلام هندي فشخ"، الموضوع بالتحليل بيعبر عن النضج الفني لنانسي وعبقرية جيجي من الأول.

سنة 2008 أصدرت نانسي ألبوم "بتفكر ف ايه" وكانت الغنوة الهيد بتاعته هارد روك، كان فيها شوية جيتارات حلوة، واغاني حلوة منها: لمسة ايد – مين ده اللي نسيك – سهرني سهر – زمان كان عندي قلب –ماشي حدي.

المخرجة ليلي كنعان

وشهد ألبوم بتفكر ف ايه، تعاون نانسي مع المخرجة المميزة "ليلي كنعان" ف كليب "ماشي حدي" واللي ممكن تشوفه من هنا.

سنتين وصمت فني تاني وطلت علينا نانسي عجرم بألبوم "7" وهو الألبوم السابع فعلا، الالبوم ده كان فيه شوية اغاني لطيفة زي: شيخ الشباب وحكايات الدني. وبعدنها بسنتين "2010" كررت نانسي تجربتها تاني مع اغاني الأطفال بألبوم سوبر نانسي، اللي انا باعتبره استنساخ لتجربتها الأولي وان لم يكن بنفس البريق.

نانسي وحسن الشافعي

علي الصعيد الفني نانسي عجرم بقت من أغلي الفنانات ف الوطن العربي، وأشهرهم، وبتغني من وقت للتاني للشعب المصري، وغنت الCover  العربي بتاع اغنية كاس العالم 2010 بتاع جنوب أفريقيا، وطلعت ف برنامج أوبرا كأشهر مغنية عربية، صوتها بدأ ينضج مع الوقت، وغنت أغنيات تقيلة زي "مستنياك" لعزيزة جلال، وبقت حكم ف برنامج Arab Idol  وحكم ناجح كمان.

باختصار نانسي عجرم هي خلطة ناجحة بتتكون من: صوت رقيق - مغنية جميلة ومدير اعمال ابن حرام..!


وبرغم كل المشوار الطويل ده، هتجنن وأعرف ايه كان ف دماغ جيجي لامارا لما قابل نانسي عجرم أول مرة..!!

0 و الناس شايفة ايه؟:

إرسال تعليق

تعليقك يسعدني..يا أفندم!

 
Reem Essam Cairo , Egypt | copyrighted2011 - Reem Essam