خمس فوايد لل Nudity ~ البلبصة لا مؤاخذة :D

كنت قاعدة ف أمان الله قدام اللابتوب بتاعي باكتب كدة، واذا بفكرة قذرة عدت علي بالي، وقلت أطرحها علي ادارة تحرير المجلة اللي انا باكتب فيها، وكنت عارفة انها هتترفض، بس قلت أجرب، المهم، الفكرة اتطورت واتعدلت لحاجة تانية هتتكتب بعدين، لكن تبقي الفكرة الأصلية هي الي كنت عاوزة أكتبها، وبما ان المدونة هنا لا ليها ليميتس، ولا جمهور نخاف علي زعله ولا بوليس الآداب هييجي يعكشنا كلنا، ف أنا قررت اني أكتب مقالة عن فوايد البلبصة ويلا بينا نقلع ونشوف فوايد البلبصة ايه :D

كتبت المقالة دي لأني افتكرت مرة زمان صديقة، الله يمسيها بالخير بقي، كانت لما بتقلع أو بتلبس مبتبصش لنفسها ف المراية، وكانت يوم ما بتفكر تبص بتبص وهي لابسة الغيارات الداخلية، علي اعتبار ان فيه حد شايفها مثلا، حسيت وقتها بالعبط، لأني ومن زمان كنت باحب أبص علي جسمي، بس سرقة، تصورو العقد وصلت بالواحد لأنه بيسرق نظرة علي جسمه...!

الفايدة رقم 1: تعرف علي نفسك أكتر...



من واحنا صغيرين أهالينا دايما كانو بيخوفونا من مظاهر بلوغنا، خبي صدرك، انتي بقيتي كبيرة، البس حاجة طويلة ومتدارية انتا بقيت شحط دلوقتي، ايه البادي الضيق ده، ايه البنطلون الماسك ده، وأشياء من هذا القبيل البضان، ف دايما أي مراهق مصري بالذات بيكبر وهو مرعوب من جسمه، ومرعوب من مظاهر بلوغه اللي المفروض حد يفهمهاله بشكل علمي ويخليه متصالح معاها، لأ احنا بنرعب نفسها وبنرعب ولادنا أكتر، وبنسيبهم فريسة لمنتديات نسوانجي وعطعوط وعرب نار :D احيه :D المهم يعني :D انتا لما تقلع وتبص لجسمك، هتبدأ تشوف جسمك، تسكتشف منحنياته، كل منطقة ف جسمك حتي لا مؤاخذة مؤخرتك، اعرف كل جزء ف جسمك، ميز لون جلدك، شكل شعرك، راقب نفسك بمنظور جديد، كأنك بتتعرف علي صديق جديد، بس صديق حميمي أوي..!


الفايدة رقم 2: حب نفسك، محدش هيحبك أكتر منك..



سواء كنت في علاقة او لأ، ف انتا لازم تعرف جسمك كويس، وتحبه، لما تحب جسمك ده هينعكس بالايجاب علي نفسيتك، ف هتكون مشرق أكتر، وتمشي فارد ضهرك، وتبطلي تخبي صدرك، وتفتح زراير أم القميص للشمس والحياة زي محمد منير، وهكذا، لما تشوف جسمك وتحبه، ده هيخلي الناس تحبك أكتر، دلع نفسك بكلام رقيق، امدحها من وقت للتاني، ودلعها، وانتا عارف تدلع نفسك ازاي انا مش هقلبها شكس هنا يا أليل الأدب :D



الفايدة رقم 3: اتصالح مع نفسك..!



احنا مش مودلز، مش كلنا بنعمل اعلانات لبوكسرات كالفن كلاين ولا فيكتوريازسكريت، احنا ناس عادية، عندنا كروش، عندنا فخاد، وعندنا دهاليز ف أجسامنا علي رأي واحدة كنت أعرفها زمان، مش عيب ان جسمك ميكونش مثالي، لكن العيب انك تفضل تجلد نفسك علي العيب ده عمال علي بطال، عندي كرش مفيش واحدة هتبصلي، عندي كرش ومحدش بيحبني، طب ما تروح الجيم وتنزل الكرش، هو مش تايتانيوم علي فكرة ودي دهون ممكن تنزل عادي علي فكرة :D

متقعديش تقولي انا فلات، ومحدش هيبصلي، أمي دايما بتقولي كل فولة ولها كيالها، بس بلاش الغش يا بنات أبوس ايديكم، الرجالة بتسبلنا أديان بسبب الPush ups والحاجات الي بتعمل خدع بصرية وييجي ع الطبيعة ميلاقيش حاجة :D

انتي لما تتصالحي مع جسمك صدقيني كل حاجة هتبقي كويسة، والناس هتحبك وهتحترمك، يا عزيزي كلنا مبعجرون..!



الفايدة رقم 4: صحتك بالدنيا..



الأبحاث العلمية في مجلة "علمني العوم والنبي يا أحمد" أثبتت ان النوم بلبوصا يساعد في تقوية الجهاز المناعي والصحة العامة، بالنسبة للرجالة عندهم حاجات بتطول وتقصر طول الليل ف لو لبس حاجة ضيقة هتعمله مشاكل، بالنسبة للستات، لما تنامي بأقل هدوم أو من غير هدوم ده بيديلك دفا أكتر، ونشاط اكتر لما تقومي الصبح، والكلام عن تجربة علي فكرة، بلبصو تحت اللحاف يا جماعة، متتكسفوش من حاجة، محدش هيصوركو وانتو نايمين انتو أهيف من كدة بكتير :D


الفايدة رقم 5: اكسر حاجز الخجل والرعب..!


لما تقضي وقت طويل وانتا متخفف من هدومك، او قالع خالص، ده بيعزز ثقتك في نفسك، وبيخليك تتحرر من فكرة ان القلع يساوي السكس، بالتالي ان أي ست قالعة ده مش معناه انها عاوزة ت هاف سكس وخلاص لأ، ممكن تكون حرانة عادي، لو عايش لوحدك جرب انك تقضي يوم من غير هدوم، وصدقني مش هتلبس إلا لو نزلت الشغل، كل الشعوب المتحضرة المثقفة عندها ثقافة القلع، الدنمارك عندها النيوديتي داي، كوريا بيروحو الشغل من غير بنطلونات بالبانتيهات بس، واحنا عندنا بيركبو المترو من غير ما يستحمو...

آت ليست لو مقلعتوش بس، استحمو، استحمو يرحمكم الله :D

خلصت المقالة وأتمني تكون عجبتكو، وياريت الي عجبته يعمل شير وريتويت ولايك كدة :D



تعليقات

  1. ممتنه فشخ اقسم بالله بس المشكله اني مش هعرف أملط وامي بتنام معايا في نفس الشقه بل في نفس الأوضه الي جانب اني مبحبش استحمي����

    ردحذف
  2. عجباني أوي الفكرة بس عندي مشكلة كل ما بقلع بفكر في السكس و أضرب عشرة و بضاني بتوجعني

    ردحذف
  3. شكرا كلام زي الفل

    ردحذف
  4. جميل جدا انا بتكسف لما بقلع ببقى مكسوف جدا خاصة انى تخين بس بعد شوية بفك وببقى مش عاوز البس اصلا

    ردحذف

إرسال تعليق

تعليقك يسعدني..يا أفندم!

المشاركات الشائعة