تامر حسني كما لم تسمعه من قبل..!

انا عارفة ان الموضوع ده هيفتح عليا فاتوحة ملهاش اخر، بس يلا، بجملة :D

الجميع يعرفون ان الشونج بونج صاحبة ذوق موسيقي رائع، راق، متحضر، مختلف، لكن ما يعيب هذا الذوق حبها الغير محدود ل" تامر حسني"، وايمانا مني بدكتاتورية الفرد واستبداده وتجاهله لامتعاض الأصدقاء، وليحترق الجميع بجاز وسخ، فأنا قررت أكتب هذا الموضوع عن تامر حسني، وأحطله أفشخ 10 أغنيات غناها من ساعة ما طلع، عشان نكمل حرقة دم الناس..!

عرف عن تامر حسني أنه منذ بدايته وهو صاحب نظرة دونية للمرأة، فهو يخاطبها دوما بكلمة "يابنتي" كأنها تبيع المناديل في اشارات المرور، ويكتب أغانيه بمفردات تمتزج بالسذاجة والاستظراف أحيانا، وألحان سلق بيض يغلب عليها الاستسهال والاستهبال، إلا انه كمان عشرة خمستاشر سنة، هذه الأغاني ستصبح كأغاني عمرو دياب، وسيطرح تامر ألبوما لا شئ فيه سوي سلق البيض، وسيتلقاه الشباب بصدر رحب، مرددينه في الساحل، ان ظل هناك ساحل، كفانا كلام ولننتقل إلي الموسيقي: 

10- قرب حبيبي - من ألبوم حب

كلمات مصطفي مرسي - ألحان وليد سعد
والأغنية مقتبسة عن أغنية أشوف عينيكي لعمرو دياب، والاتنين مقتبسين من تراث بورسعيدي.
الكليب ده كان طفرة أياميها، كان تامر طالع مع زينة في الكليباية، وبيتصورو علي موتسيكل هارلي، قدام شاشة خضرا، الأغنية فيها جملة لحنية عبقرية ألا وهي "هتداري وانا اداري، وتقيد نارك وناري، وتموت وتعرف أخباري، وانا اموت م الشوق واحتاااار"


9- بعيد عن عيني - من ألبوم قرب كمان.

كلمات عبد العزيز الشافعي - ألحان محمد يحيي
مش هنتكلم كتير عن تقطيع الشرايين في الأغنية دي، لكن يكفينا الجملة اللحنية العبقرية اللي بتخليك تتكلم وتطلع همك فيها..!
"ما ترجع بقي، والله هموت....من وقتها..." ثم تزعق من زهقك بقي "فيه حاجات عشتها وياك، ومتنفعش إلا معاااااك"


8- لأول مرة - من ألبوم اخترت صح

كلمات شيماء الشربيني - ألحان تامر حسني وكريم محسن.
للي بيحب يسمع تامر وهو بيقسم شرقي، هيلاقي اللي بيحبه في الأغنية دي، الكلمات لطيفة جدا، وكذلك اللحن، وخصوصا التوزيع ف الباكجروند وانتا بتسمع تامر عايش دور القهوجي، وبيسقف، التاتشات دي صدقني بتفرق فشخ!

7- ياريته حد يستاهل - من ألبوم بحبك انتا.

كلمات نصر محروس "عديها متبقاش رخم" - ألحان عمرو مصطفي
الدويتو الفلتة اللي عمرو مصطفي لحنه لبهاء سلطان وصحي تاني يوم الصبح لقا تامر مركب صوته عليه، حاجة كدة زي ماتش البينج بونج، مباراة ممتعة بين صوت بهاء وصوت تامر.

6- زي النيل - من البوم 180 درجة.

كلمات وألحان تامر حسني.
الأغنية دي كلامها عجيب شوية، بس باحبه عامة، لأني من مشجعي الكافيين والادمان عامة، ف جملة "انا ف دمك انا ادمان، انا صاحب ليالي زمان، مش كدة ولا ايه؟" والجملة الأخرانية تقولها بغمزة كدة.

5- هعيش حياتي - من ألبوم هعيش حياتي.

كلمات وليد الغزالي - ألحان كريم محسن.
طلعة الأغنية دي أجمد من طلعة الدائري من مدينة نصر! حاجة فخمة كدة وتوزيع عظيم لكريم عبد الوهاب، الألبوم كله كان قنبلة الحقيقة، انا باحب الأغاني فيه بلا استثناء!

4- بعيش - من ألبوم عينيا بتحبك

كلمات محمد حمادة - ألحان تامر علي.
الأغنية دي اتشهرت فشخ بعد ما تامر دخل السجن، كانت بتتذاع علي الراديو ليل نهار، بيصدعونا مع انها أغنية جميلة، أغنية عمرها ما هتقدم أبدا....


3- يانا يانا - من ألبوم حب.

كلمات نبيل معتوق - ألحان محمد رحيم :D
الأغنية دي من علامات مراهقتي، لذلك باحبها حب غامر مبعرفش اوقفه، لأني كنت بعيط وانا بسمعها، واتحطيت ف نفس الموقف الرزل ده واتحلقلي جامد فشخ..!


2- فرصة أخيرة - من ألبوم حب

كلمات مجدي النجار - ألحان خالد عز
مجدي النجار بطل الأغنية دي، بلحن خالد عز، لازم تتسمع وتتمعنن وهي بتسمعها كدة

1- بينك وبيني - من ألبوم هعيش حياتي.

كلمات محمد جمعة - ألحان محمد رحيم "احا بقي انتا فشيخ أوي"
انا مش هتكلم كتير، بس لازم تسمع الأغنية دي عشان تعرف ليه دي ممكن تكون أجمل أغنية غناها تامر علي الاطلاق....كلمات، توزيع، ألحان، حاجة سوبر لوكس مع انها مش مشهورة اوي بين أغانيه، لأن لا فيها تهزيق ولا فيها شتيمة لواحدة ولا بيقولها يا بنتي!


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!