كنوز مدفونة: يا زايد في الحلاوة - عزت عوض الله.

ضيفنا النهاردة اسكندراني، بلد الهريسة، ومن بحري وبنحبوه، وعمار يا اسكندرية يا جميلة يا ماريا، ضيفنا النهاردة في حلقة كنوز مدفونة هو الفنان السكندري القديم "عزت عوض الله".



المقدمات الطويلة، والتعريف بعزت عوض الله، هنلاقيه باستفاضة في مقالة لشريف حسن علي موقع كسرة، ممكن تقراها من هنا.
احنا هنا عشان نتكلم عن أغنية جميلة من أغانيه، ألا وهي "يازايد في الحلاوة".

يازايد في الحلاوة من كلمات: محمد ملوخية ومن ألحان عزت عوض الله نفسه، اللي كان عادة بيلحن لنفسه، بالاضافة انه استعان بمجهودات ملحنين آخرين.

اسمع الأغنية بصوت عزت عوض الله من هنا.


جملة عزت عوض الله اللحنية الصراحة سهلة ورائعة، خصوصا الأغنية دي، والكلمات اللي تدخل وقتها في باب الغزل الشعبي البسيط، في وقت كان عبد الوهاب فيه بيغني الجندول، وام كلثوم كانت بتغني "انها قصة حبي" كان الفن المصري بيزخر بفنانين بسطاء شعبيين كل غلطتهم انهم غنو من الجمهور للجمهور علي طول، محدش فيهم اتفذلك، وكانت نتيجتهم انهم اتنسو زي عبد العزيز محمود - كارم محمود - فايد محمد فايد - ماهر العطار - وغيرهم وغيرهم.

عزت عوض الله بردو ليه أغنية اسمها "دول بنات اسكندرية، مشيهم ع البحر غية" استعان بيها بليغ حمدي في أغنية من ضمن أغنيات مسرحية "ريا وسكينة"، والأغنية دخلت في التراث الاسكندراني عموما.

الأغنية دي الحقيقة فكرتني بأغنية "اللي تاعبنا سنين" اللي كل الناس غنتها، واللي بردو ممكن تعرف عنها أكتر من هنا.
المهم، الأغنية دي، وزي اللي تاعبنا سنين، غناها في البداية "عزت عوض الله"منجحتش للأسف، استلقطها مغني تاني اسمه "فايد محمد فايد" لو حد يسمع عنه بردو، أشهر أغانيه "سوق الحلاوة جبر"،وغناها، وقتها نجحت نجاح فشيخ، وممكن تسمع الغنوة بصوت فايد محمد فايد من هنا:



بعد فايد محمد فايد، غناها الكبير أوي -مش أحمد مكي- البوب أحمد عدوية، بتوزيع جديد، ونزلها ف شريط "كركشنجي"، وكانت بردو ليها توزيع مميز، وبما ان فايد محمد فايد كان بردو مش مشهور أوي في السبعينيات، ولا حد كان يسمع عنه أساسا، ف الناس كلها افتكرتها أغنية "عدوية" بردو، وممكن تسمع الأغنية بصوت عدوية من هنا:


الأغنية اللي عدوية سجلها، كانت أسرع في التمبو من أغنية "عوض الله"، بالاضافة ان توزيعها كله بركشنز وشخاليل وطبلة وكورس وحاجة سبهللة الحقيقة، انا باعتبرها الصراحة أسوأ Cover للأغنية من التلات Covers اللي معمولين ليها.

كان فيه محاولة نسائية وحيدة من مطربة مختلفة هي "دنيا مسعود"، دنيا عادة ما بتغني في ساقية الصاوي، وللي ميعرفهاش، هي اللي كانت عاملة دور كريمة السكرتيرة في "جعلتني مجرما" بتاع أحمد حلمي :D

دنيا الحقيقة غنت الأغنية بشكل ظريف جدا، وياريت كان عندنا نسخة أوضح للتسجيل ده، الي واضح ان واحد من الفانز مسجله بموبايله.

اسمع الأغنية بصوت دنيا من هنا:



تعليقات

المشاركات الشائعة