بخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

غريبة الناس، غريبة الدنيا دية...أعز الناس بيتغير عليا، مفيش احساس، مفيش ولا ذكري ليا، خلصنا خلاص انا ماشي وجبها فيا...
الواحد مبيقصدش يعمل نفسه شهيد، لأنه مش شهيد، بس بتصعب عليك نفسك فالأول وف الاخر، واللي انتا كلت معاه عيش وملح وقسمتو اخر فلوس ف جيبكو سوا، وخدتوها كعابي وانتو بترغو، وفضلتو تتسكعو طول الليل مش عاوزين تروحو وقايمين نايمين علي صوته  التليفون ليل ونهار، كل ده ف الاخر يطلع.....بخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ.

مش عارفة أتصور كام مشهد كنت فيه ندلة، بس الأكيد ان مفيش شرير ف الحياة زي شرير الأفلام، مفيش واحد متقمص دور محمود المليجي طول الوقت وعامل فيها شرير، وبيدوس بقصد أو من غير قصد علي كل الناس قدامه، أعلي أقل، مفيش كدة، انا عمري ما كنت شريرة طول الوقت، باحب أظهر اه، صوتي عالي اه، بس مبدوسش علي حد ولا بارقع زنب، والله ما بعرف أضرب زنب ف حد، كبيري لو حد مبعرفش اتعامل معاه، مبكلموووش، بتفاداه كأنه هوا ولا كأنه بقي موجود أصلا....

شوف انتا بقي لما ترمي اربع سنين كلية ف الأرض، سنين استحملت الشخص ده لمجرد انك شايف فيه انه انسان طيب، استحملت عصبيته وجنانه، ونفسنته، وغروره، وكلامه السخيف، سمعت الأغاني اللي ملهاش لازمة بيباصيهالك، شفت معاه ستار أكاديمي اللي مبتطيقش تسمع موسيقته، استحملت معاه كتير فشخ ودخلت بشكل وحش ف كل تفاصيل حياته، شوف كل ده لما ف لحظة ينهار، كأنك كنت بتبني قصر علي الرملة، ياريت قصر ع الرملة، ده كأنك كنت بترسم علي المية، ده حتي الرسم ع المية ممكن يبقاله شكل، ساعتها بس تبدأ تشك ف نفسك...

المشكلة الكبيرة ان الانسان مبيفهمش انك دمك بيتحرق منه علي قد غلاوته عندك...امك لما بتزعلك مش زي لما صاحبتك تزعلك، مش زي لما مديرك يزعلك، مش زي لما الدنيا تزعلك، صعبة اوي ومحدش يحس ولا يبقي محروق إلا لما يحط نفسه مكانك...

مش عاوزة أعد عدد المرات الي كل مرة أفتح فيها بقي واتكلم سمر كانت تسكتني عشان مبتفهمنيش، مش عاوزة أعد عدد المرات الي قلشت فيها علي موسيقي بسمعها، ولا عدد المرات اللي قلشت فيها ع الكتب اللي بقراها، ولا نظرتها ليا كواحدة لا بتعرف تلبس ولا تتكلم، ولا أي حاجة، كنت دايما بشوف فيها الحاجات اللي ناقصاني، والحاجات الحلوة اللي كانت بتعملها كنت بحاول أقلدها، أول علبة كريم ايدين أشيلها ف شنطتي كنت بقلدها، أول جاكت أشتريه كنت بقلدها، حتي الميكاب كنت بحاول أقلدها، حتي الليزك اللي امي بتتحايل عليا اعملها خفت عشان هي اتبهدلت لما عملتها.

"ودمنا اللي بيجري ف عروق بعض ده، يولع بجاز وسخ صح؟" السقا قالها لطارق لطفي ف فيلم "عن العشق والهوي" 

ليه الصديق ممكن يعاملك ويحاسبك انتا حاسس ليه من الناس، لو متدايق من ابوك وامك، لو متدايق منه....شئ غريب...الدنيا شئ غريب عامة....غريبة اوي...

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!