توبة علي الطريق - الكورنيش

-ستار-
الشمس مايلة للغروب...
قربت أدوب...
ليه انكتب ع الشمعة...
تبكي م الذنوب؟
ليه انكتب ع الدمعة..
تبكي للدروب؟
الصبر توب...
لكن كمان مليان عيوب...
حتي الزمن صادق...كذوب...
يوعد ويخلف ف القلوب...
ادي العنب طاب واستوي...
والنخلة مالت للهوي...
زاد الزحام..
ومفيش كلام...
قلبي انفطر...
قررت أتوب...
ف لحظة صعبة علي الطريق....
والشمس مايلة للغروب...

-المشهد الأول-
العمر توبة ولا توهة؟
العمر: توبة علي الطريق...
انا مش لهب...
وسوار دهب...
ولا وردة حلوة ف البوكية...
ميّل يا بيه...
وتعالي...أهمسلك وجع...
عملو البدع...
ولا كان جدع..
ييجي..
يحقق مطلبي....
وأمل غبي...
عقبات تصعبلي الطريق...
وانا مش لهب...
انا مش حريق...
انسان صنم...
سايق وراه شوية غنم...
وانا مش حرامي...
ومش حمار...
الكدب نار..
والموت جحيم...
وكدبت...والله العظيم..
علي روحي..ألف وألف عام..
وانا مش حرامي...
ومش هنام...
عن كدبة مرة كدبتها...
عن حاجة مرة سرقتها...
عن جني...كان لي..
ف يوم عشيق...
العمر توهة ولا توبة...؟
العمر: توهة ف الطريق...

-المشهد الثاني-
يا كل حاجة مش معايا..
بحسرة يوم..بصيت لها...
وكل ليلة حزن ضلمة...
جت ف يوم...مش وقتها...
أنا مين هنا؟
أنا مش أنا..
وغنايا ده مش دندنة...
غنايا نوح...
والنوح حرام...
والدمع خزنة..وترسانة...
رح تنفجر...وهتنفجر...
لكن ف مين؟
فيا...أنا...!
وبامد ايدي لطوق بعيد..
والطوق سراب..بأمل غريق...
والعمر طوبة...ف شهر طوبة....
واليأس طوبة...ف الطريق...

-فينالي-
أوقات أتوه..
وأطلب جاتوه...
أهي...
حاجة حلوة...مسكرة...
من وحي جوعي..
ونار خضوعي...
بارجع بأحلامي لورا....
وأنزل بسقفي وسقفها...
وأفرش حصير...
والسقف يطبق فوق دماغي...
وأزنزن العمر الأسير...
يطلع كلابش...
ف ليلة زرقا...
وأصرخ وأقول...:
العمر ضاع...
مبقتش قادر ع الأدب...
وكلامي ده...برو العتب..
شيّال حمول..
فاشل...عجول...
الحظ أبطأ م الضنا..
وأبطأ كمان منه الهنا...
ليلتنا حزن وعكننة...
طول ما السعادة شئ بطئ...
العمر توهة..
ف قلب أبوها...
وأبوها جاي عي الطريق....
واد يا أمل..!
كون محتمل...
خليك أفندي..
تعالي عندي...
يا يوستفندي...
اطرح كتير...
ده العمر ليله ف شهر طوبة....
والبرد جاي...بزمهرير...


22 يونيو 2014

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!