كلمات ليست..كالكلمات...

سكريبت...

"انا مش وسخ يا علي"
 (
أحمد حلميسهر الليالي)

"ما بنساها...ما بنساها.."
(
مروان خوري في تعليقه علي أول قبلة لهبرنامج قريب جدا)

“it’s time to step up and take what’s yours”
(Al Pacino – Devil’s Advocate)

"و لما تبقي بتحب مراتي ده يبقي اسمو اييييه؟"
(
أحمد السقا لطارق لطفيعن العشق و الهوي)

"انا و انتا بتوع بعض"
(
علا غانم لشريف منيرعن العشق و الهوي)

"احنا كدة اوريدي أخدناه كلنا"
(
هشام ماجدسمير و شهير و بهير)

"الباسبور الأمريكي بتاعي بيجيب هوا حلو أوي"
(
أحمد حلميعسل اسود)

"نسوااااااااااااااااااااان"
 (
هاني سلامةالسلم و التعبان)

"انا ساكن ف أبو أتاتة و اسمي عمرو أنبوبة"
(
أشرف عبد الباقيعريس من جهة أمنية)

"افتح يا حضرة الصول..أنا عندي مغص مدهش"
(
شيكوسمير و شهير و بهير)

"ذا ايجيبشان أهما"
(
محمد صبحيمسرحية تخاريف)

"انا باحب سناني اوف وايت"
(
أحمد حلميبلبل حيران)

"أهو انتا أهو اللي بتسقط أشيائك"
(
أحمد مكيلا تراجع و لا استسلام)

“Am gonna give you the choice…I never had”
 (Tom Cruise – Interview with the vampire)

وائل فودة..بتاع كله ...
(
شيكوأفيش و تشبيه "سهر الليالي")

“Consider the Source, Son!”
(Al Pacino – Devil’s Advocate)

"في البصراوي..جنب مصنع الكراسي"
 (
أحمد السعدنيمرجان أحمد مرجان)

"هي من فوق مأنتمة مع عبد الرحمن رئيس أسرة نور الحق بس من تحت مأنتمة مع عمرو دياب"
(
عادل اماممرجان أحمد مرجان)

"أجمل شي بالحياة هو الامتنان..."
 (
مروان خوريبرنامج كلمة فصل 2009)

"و لكنكم تحرقون أغصان الزيتون"
(
أحمد مظهرالناصر صلاح الدين)

"روح لمامتك شماتة تشمت فيك شوية"
(
محمد صبحيمسرحية تخاريف)

"أبوك ده يا عبود مش هيورد علي جنة ...و لا علي نار..و لا علي جنينة الحيوانات"
 (
علاء ولي الدين,أحمد حلمي,كريم عبد العزيز – فيلم عبود علي الحدود)

"ينيلك راجل!!"
(
نعمت مختار – بين القصرين)

"يا جاكت...يا جاكت..."
(
أحمد السقا – تيمور و شفيقة)

"أيوة سرقت عربية عم أشرف بتاع الخضار..و هسرقها كل يوم"
(
أحمد فهمي – سمير و شهير و بهير)

"طلقني...مش عاجبك طلقني"
(أحمد حلمي – زكي شان)

"بس احنا عمرنا ما كنا صحاب يا عمر"
(
مني زكي – عن العشق و الهوي)

"ترمي ضناك يا ابن الكلب"
(هالة فاخر – حين ميسرة)

"بس انا كعاطف...كنت بابقي مبسوط"
(عمرو عبد الجليل – كلمني شكرا)

"شفتي انا باموت فين؟؟"
(محمود ياسين - الشريدة)

"في ليلة أقل جمالا من ليلتنا هذه..ستأتين إلي خيمتي زاحفة يا فرجينيا"
(زكي طليمات – الناصر صلاح الدين)

"عارف يا باشا..ف زماننا ده...اللي مش بيكدب...بردو بيروح النار"
(نضال الشافعي – بدل فاقد)

"في مصر مفيش حاجة بتستخبي أكتر من سنة"
(
يسرا – معالي الوزير)

“Let me Sleep”(Al Pacino - Insomnia)

"أصل العسكري بياخدها علي سهوة"
(ادوارد – عسل اسود)

"دنا ليا ف الطور و الطحين و جدي..صاحب الطاحونة"
(تامر حسني – نور عيني)

"عندنا الستات بتاكل لما الرجالة بتموت..."
(محمد هنيدي – رمضان مبروك أبو العلمين حمودة)

"يا دبانة يا زيزو..."
(شيكو – أفيش و تشبيه "تيتو")

"الله يرحمك يا زيزو ويرحم هبلك"
(هشام ماجد - أفيش وتشبيه "تيتو")

"كل حاجة في الكون...ماشية مع بعضها في توازن دقيق"
(موفاسا الأسد – الأسد الملك)

"مشفتيش رقبتك بتتلوح ازاي لما تشوفي عربية شبه عربيته"
(مجدي كامل – عن العشق و الهوي)

"انا كنت فاكرة الأوبشن ده مش نازلي"
(غادة عبد الرازق – عن العشق و الهوي)

"وحكاية انك بتلاقي الشخص المناسب..فبتحبيه..ده نصب رسمي"
(أحمد السقا – عن العشق و الهوي)

"فعلا يا معلم..لا الوحش بيحلو...و لا زفر بينضف"
(اسماعيل ياسين – اسماعيل ياسين في الأسطول)

"أصلها زرجنت يا أفندم..."
(اسماعيل ياسين – اسماعيل ياسين في الأسطول)

"انا فكري عبد الشهيد المحامي يا ابني...انتا مين؟"
(يوسف داوود – عمارة يعقوبيان)

"انا قلت القانون ياخد مجراه...و أتاري مجراه طلع ف قفايا"
(كريم عبد العزيز – أبو علي)

"عشان لو واحدة عطلت التانية تشتغل"
(هشام عبد الحميد – معالي الوزير)

"ايه اللي جاب القلعة...جنب البحر؟!!!؟؟"
(محمد سعد - عوكل)

"ايه علاقة الحواجب بال...حاجات؟؟"
(تامر حسني – عمر و سلمي2)

"يا أخي الحب ده غريب أوي...محدش فاهمه....ماهو يبقي كداب ابن كلب اللي يقول انه فاهمه"
(منة شلبي , أحمد السقا – عن العشق و الهوي)

"انا هاهد الدنيا"
(محمود عبد العزيز – ليلة البيبي دول)

"و نطير..نطير...نطير زي العصافير"
(ليلي علوي - المساطيل)

"سامع...دي رياح التغيير"
(أندل – شركة المرعبين المحدودة)

"انا كنت باحب صندل ف مصر"
(محمد هنيدي – همام ف أمستردام)

"دي دكانة سندوتشات"
(عبد المنعم مدبولي - الحفيد)

"عشان شاحته من ربنا شحاتة يا بيه"
(محمود حميدة – دكان شحاتة)

"الشوف مش نظر...الشوف وجهة نظر"
(محمد صبحي –  مسرحية وجهة نظر)

"دي كارمن م القللي..."
(محمد صبحي – مسرحية كارمن)

"شتراوس الجنزبيل...أحمدك يا رب"
(لطفي لبيب – طير انتا)

"حافظ و لا فاهم...الاتنين...يبقي هتدور"
(شريف منير , أحمد رزق - التوربيني)

"جايين يشوفو القرد أبو صديري..."
(عبد الحليم حافظ – معبودة الجماهير)

"اسم فيه حمز كدة..."
(سعيد طرابيك – الباشا تلميذ)

"حالة...عامة..."
(عبد الرحمن أبو زهرة – النوم في العسل)

"انتا م الأحرار يا علي..."
(كمال حسين – رد قلبي)

"ابن الجنايني بقي ظابط يا انجي"
(أحمد مظهر – رد قلبي)

"احنا هنحضر عمرو دياب؟؟"
(محمد هنيدي – مسرحية عفروتو)

"ماهو عشان العروبة ما تطيرش من قلبك و انتا متطيرش من هنا...باقولك بلاش!!"
(محمد هنيدي – فول الصين العظيم)

"الصين حلوة"
(سامي سرحان – فول الصين العظيم)

"الذين يحبون...لا يتزوجون"
(نور الشريف - السكرية)

"غور يا ابن شجرة الدر..."
(محمد رضا – خان الخليلي)

"الفلاحة ماتت و لازم نسلم نفسنا"
(عماد حمدي – ثرثرة فوق النيل)

"انتا موش ابني...انتا لقيط..عارف يعني ايه لقيط؟؟"
(عماد حمدي - الخطايا)

"شو هالغبا اللي بعيونو..؟؟"
(هيفاء وهبي – اعلان الحقيقة المرة 5)

"خبي وشك...وشك بيلبش جتتي"
(فؤاد شفيق – أم رتيبة)

"انتي اتنين و أختك اتنين"
(عبد الفتاح القصري – ليلة الزفاف)

"You…You Good"(Robert Di Nero – Analyze that)

"انا هرموناتي بايظة..."
(سلاف فواخرجي – ليلة البيبي دول)


"الجوهرة تعجب لويزا؟؟"
(ليلي فوزي – الناصر صلاح الدين)

"انا جوزي مش كلب يا ماما"
(حنان ترك – سهر الليالي)

"القائد حسام لم يمت..."
(صلاح ذو الفقار – الناصر صلاح الدين)

"يا بلدية...تعالو شيلو الجثة دية..."
(محمد صبحي – مسرحية انت حر)

"دشك...تكييفك...نسوانك....و تعيش ملك.."
(فتحي عبد الوهاب – قص و لزق)

"وحياة طنط كيمت اللي عمري ما حلفت بيها كدب..."
(رشدي أباظة – الرجل الثاني)

"انتا فريدريك سفاح النساء.."
(أنور وجدي –خطف مراتي)

"ده في جوازات بتقف علي باكو"
(دنيا سمير غانم – طير انتا)

"أراهنك ان البت دي هتيجي حاطة أحمر بعد شوية"
(باسم السمرة - الفرح)

"لو كنت حبيتها مكنتش فكرت مرة واحدة ف نفسك يا عمر"
(طارق لطفي – عن العشق و الهوي)

"الضحكة دي مش أصلي"
(عزت أبو عوف – أيظن!!)

"يا برنسيسة يا برنسيسة..."
(تامر حسني – عمر و سلمي1)

"انتو مش ولاد وزير....انتو ولاد كلب"
(عادل امام – التجربة الدنماركية)

"انا مبقتش صغيرة....أنا بقيت وزيرة..."
(مني زكي – تيمور و شفيقة)

"في مطب في أول الشارع عاوزك تاخده سبعات ف تمانيات كدة عشان العفشة قافشة"
(خالد الصاوي – خاتم سليمان)

"الشياكة مش هتنفعنا يا مديحة لما الولاد يتنشو عين.."
(هالة فاخر – تيمور و شفيقة)

"أومال من بنك الحظ؟؟"
(أحمد مكي – طير انتا)

"التيتا ف الننا...و الننا ف التيتا...و هلاهؤا..."
(عادل امام – الواد سيد الشغال)

"استهدي بالله و قومي اقلعي هدومك"
(محمود الجندي - الفرح)

"جزرة و قطمها جحش..."
(أحمد مكي – الكبير أوي)

“London..Baby!!!”
(Matt Le Blanc- Friends)

"انتا كدة تبقي بتحك ف عبد المالك زرزور..."
(عمرو واكد – ابراهيم الأبيض)

"خدت كام يا منتصر؟؟"
(أحمد عز – ملاكي اسكندرية)

"أنا سعد الدالي و هافضل سعد الدالي"
(نور الشريف - الدالي)

"أبيع يا باشا...أبيع"
(محمد هنيدي – جاءنا البيان التالي)

"و الحكاية دي من ناحية كل الرجالة و لا من ناحيتي أنا بس؟؟"
(خالد أبو النجا – سهر الليالي)

"هو ده الدلع...."
(تهامي باشا – اعلان ميلودي)

"و نبقي دولة فوق الدولة..."
(خالد صالح - الريان)

"انا اللي باطلق و انا اللي باجوز و انا اللي باطاهر العيال...."
(أحمد راتب – الأولة ف الغرام)

"دقيقة واحدة تفرق يا آمال..."
(زكي رستم – نهر الحب)

"مهمتك انتهت يا ايمان"
(صالح سليم – الشموع السوداء)

“But in any given Sunday…you’ll win…or lose”
(Al Pacino – Any Given Sunday)

“We fockerized them…”
(Dustin Huffman – meet the fockers)

“Because law puts us in everything…”
(Al Pacino – Devil’s Advocate)

"يا بكوغتي..."
(أحمد السقا – حرب أطاليا)

"اللي ليه حق و مياخدهوش يبقي عويل..."
(عمرو سعد – شارع عبد العزيز)






تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!