ثلاثي أضواء السينما..!

الثلاثي....
هشام ماجد، أحمد فهمي، شيكو...
بالترتيب من الشمال: شيكو - هشام ماجد - أحمد فهمي


من أول خط ف السطر، الناس دي هي كوميديانات جيلنا بلا منازع، هنيدي فاكر نفسه عشرين سنة، محمد سعد فشخنا باللمبي، عادل امام بيمثل من أيام الهكسوس، لكن دول...شكل تاني...

الحقيقة مش عارفة أبدأ منين ولا منين، بس ممكن أبدأ من بدايتهم: رجال لا تعرف المستحيل..

من تتر رجال لا تعرف المستحيل


فيلم رجال لا تعرف المستحيل اتعمل سنة 2001، من قبل ما الانترنت ينتشر في مصر، متصور تقريبا بهاندي كام، حاجة كدة ضايعة، مدته حوالي ساعة وربع أو ساعة ونص، وكله شقلبة من الأول للآخر..



الفيلم هو محاكاة ساخرة لفيلم الطريق إلي ايلات، حيث بيتم تجميع فريق لتدمير مبني الموساد الاسرائيلي في تل أبيب، لكن الأمر بينتهي بتدمير مبني السفارة المصرية في البلد نفسه، هشام ماجد وأحمد فهمي بيقومو بدور ظباط المخابرات المصرية، بينما شيكو بيقوم بدور الرئيس بتاعهم، مع بعض الوجوه اللي مشفناهاش تاني، وظهور لراندا البحيري وكانت صغيرة جدا في الفيلم ده.
من فيلم "رجال لا تعرف المستحيل"

الفيلم ده علي حد ما سمعت انه فشخ الدنيا ساعتها علي شرايط فيديو، لأنه كان وسيلة الترفيه الوحيدة أياميها، واللي كان عنده فيديو كان برنس –انا كنت منهم- وبعد كدة لقي طريقه علي الانترنت بعد انتشاره في البيوت المصرية.

بداية وزي ما بيتكتب: هشام ماجد وأحمد فهمي هما اللي بيكتبو السكربتات، وأساميهم دايما بتتكتب علي التترات، إلا اني ممكن أقول وضميري مستريح أن شيكو كمان بيشترك ف الحوار معاهم، بس مبيقولوش ع النت ;)

زي ما قريت، الثلاثي أصدقاء من الطفولة، كل واحد فيهم دخل كلية ملهاش اي تسعين دعوة بالسينما،لكن مين قال ان الدراسة ليها دعوة بالحب والهواية؟ الدراسة حمادة والهواية حمادة تاني خالص J

كرد فعل طبيعي للهواية اللي فايعة ومفيش حاجة بتردها، الثلاثي اتلمو علي منتج دماغه ضاربة، وهو كمان اصلا بيشتغل مهندس معادن المنتج ده هومحمد حفظي، وعملو أول فيلم سينيمائي ليهم هو: ورقة شفرة....

أفيش ورقة شفرة














ورقة شفرة اتعمل ف حدود سنة 2007 تقريبا، وحقق أصداء طيبة، وكان مضحك جدا بردو...

المثير للجدل اني معرفتش أحفظ أسامي الثلاثي إلا بعد معاناة جهيدة، وكنت بتلخبط ما بينهم، وباقول علي فههمي شيكو وباقول علي هشام فهمي، وحاجة بالبلا، لحد ما استقريت ان الأبيضاني الحليوة ده هشام ماجد، والأسمراني العسل ده أحمد فهمي، والمتختخ الي يجنن ده شيكو :D

طبعا الموضوع ده حصل بعد حوالي سنتين من اللخبطة والهبل والذي منه، القصد، في نفس الحدود دي أو قبليها، سنة 2006 كان فيه برنامج بارودي اتعرض علي قناة النيل للمنوعات اسمه "أفيش وتشبيه" البرنامج ده من أفشخ الحاجات اللي ممكن تشوفها ف حياتك.
من تتر "أفيش وتشبيه"













أفيش وتشبيه بيعتمد علي المحاكاة الساخرة للأفلام المصرية المشهورة، زي رد قلبي، وتيتو، واصحاب ولا بيزنس، وغيرها، وكلها كانت حاجات فقر، بان فيها جزء كبير من افكار الثلاثي الطاقة والمجنونة، واللي ظهرت بعد كدة ف فيلم زي "سمير وشهير وبهير" لما كان بهير بيصطاد فلاحين، دي اصلا كانت حتة من حلقة "تيتو" لما كان شيكو اللي قايم بدور الظابط بيصطاد فلاحين وبيفطر بيهم :D

محاكاة الثلاثي الساخرة للأفلام من غير ابتذال تخليك تفتكر افيهاتهم عليها، واعتمادهم علي الكومديا والألفاظ اللي تحتمل معنيين، والسخرية من الواقع دي بتميزهم بشكل كبير.

بوستر "سمير وشهير وبهير"

بعد كدة طلع فيلم "سمير وشهير وبهير" الفيلم اللي لزق ف اساميهم وخلي كل الناس تعرفهم بالتلات أسامي دول، الفيلم مقتبس من فكرة فيلم "Back to the future " وشخصية مارتي ماكفلاي، بس متمصرة بمعلمة، وحرفية، والفيلم لحد دلوقت انا باعتبره قمة الأفلام الكوميدية في سنته.

بوستر "بنات العم"

"بنات العم" اتعمل بعد كدة واللي بين جزء طريف جدا من الكوميديا، كل الرجالة بيتحولو لستات في الأفلام، طب ايه اللي هيحصل لما ست تتحول لراجل؟اللي ممكن تتخيله ظهر في الفيلم بالظبط، اللي مليان باللقطات المضحكة اللي بتعتمد علي تقمص الثلاثي لشخصيات البنات اللي اتحولو منهم، خصوصا فهمي، اللي كانت شخصيته رقاصة.



بنات العم ده كان آخرفيلم ليهم في السينما، وفيه فيلم تاني ليهم اسمه "الحرب العالمية التالتة"، واتوقع انه هينزل ع العيد اللي جاي أو أجازة نص السنة بالكتير ومعرفش تفاصيل كتير عنه.

بوستر ل"الرجل العناب"



نيجي بقي لمسلسل "الرجل العناب" مسلسل الرجل العناب اتعرض ف رمضان ده، المسلسل ده كنت بقرا عنه أخبار من سنتين انه كان مشروع فيلم، بس بعد كدة دخل ف تأجيلات ومرة تانية ظهر للنور علي انه مسلسل، تلاتين حلقة من أفشخ الحلقات، شخصيات كاريكاترية بامتياز، وتنميط مختلف عن باقي التنميطات، الظابط اللي بنشوفه رفيع طلع تخين فشخ، والعالم كيوت وقمور، والسوبر هيرو سرسجي ومتخلف.

النقيب تيسير فهمي - متدخلنيش ف تفاصيل يا مدحت








الرجل العناب رغم فقره انتاجيا وبصريا من ناحية الصورة وعرضه علي قناة واحدة، إلا انه حقق معدلات مشاهدة مرتفعة، وف وجهة نظري كان أحسن مسلسل كوميدي، وأحسن من الكبير بتاع أحمد مكي مليون مرة، وكان فيه ابداع واسقاطات جميلة، وشوية كوميديا محصلوش، وبعيد تماما عن الابتذال.

تتميز كوميديا الثلاثي باعتمادها علي تلات حاجات: الافيهات الميتة، وهي القاء الافيهات بدون اي تغيير في تعبيرات الوش، تضمينها في الحوار كأي جملة عادية ،  عدم الاعتماد علي العنصر النسائي إلا بشكل ثانوي –الأمر اختلف في المسلسل "ناتاشا"- ، الألش
هشام ماجد وأحمد فهمي كسيناريستات بقي، كتبو الأفلام التالية: ورقة شفرةبنات العم بوشكاشكدة رضا بيبو وبشير -  اتش دبور...

من العرض الخاص لفيلم "بنات العم"


جايز تختلف أو تتفق مع الثلاثي، وجايز انتا شايف دمهم تقيل أو مبتذلين، بس منقدرش ننكر انهم من أنجح الفنانين الكوميديين في جيلهم، ومنقدرش ننكر الكيميا الفشيخة اللي بينهم، وعن نفسي، انا متوقعش انهم ينفصلو لأنهم بيشتغلو ببال رايق ومش للتجارة، شغلهم بيتعمل بمزاج الهواة لحد دلوقت، ودي حاجة تحسب ليهم مش عليهم.

وفي النهاية باختم مقالتي بكلمة واحدة "ضربت الودع ملقتش ثاحب جدع"

أراكم أمس، 
الشونج

تعليقات

  1. homa fe3lan 27san solase geeh masr mn awel el tmseel ra23en w fnhom ndeef w el wa7ed nfso yt3rf 3lehom sh5syan :)

    ردحذف
  2. ثلاثي جامد فشخ
    مسلسل الرجل العناب دا بعتبره أحسن مسلسل في رمضان بالرغم من الانتاج الزبالة
    شوفنا فيه كوميديا و شوفنا شغل معمول أول مرة نشوفه في الأعمال المصرية زي الرجل الحمار مثلا (مع انه معمول في هركليز من عشرومية سنة واتربينا عالكلام دا بس أهي بداية)

    ردحذف

إرسال تعليق

تعليقك يسعدني..يا أفندم!

المشاركات الشائعة