أراكم أمس....

قبل ما تقرا اسمع معايا الغنوة دي: 


سمي معايا باسم الله الرحمن الرحيم كدة، البلد بتمر بحالة وسخة، انا بامر بحالة وسخة...يا عزيزي كلنا في الحضيض...
هذه التدوينة ليست لنشر الطاقة السلبية ولا حاجة لا سمح الله، بس انا جوايا قرف كتير أكبر من اني ابلعه أو أطلع غللي ف اي انسان معدي...

ساعات الانسان بيمر بحالات فريدة كدة، يبقي مش مهيأ جسمانيا لاستقبال أي انفعال، حالة "تتنيح" وف الوقت نفسه يكون أصلا "مرهق وتعبان" والبلد تقوم متطربقة فوق دماغه ويبقي هيموت ويكلم حد ويقوله "اه" بس مبيلاقيش...

هذه الظروف المنيلة عزيزي القارئ انا بامر بيها بطريقة غريبة واللي النهاردة التمبكة اكتملت بعد تنحي مرسي، لقيت أمي بتكلم زميلتها دي، وصاحبتها دي تتناقش معاهم وانا قاعدة جنبيها حاطة ايدي علي خدي زي المطلقات والأرامل وكدة...

الأغنية خلصت؟ خد اسمع دي: 



ساعات باحس اني برتاح أكتر وانا لوحدي، فكري بيبقي أكثر اتقادا، ببقي غامضة أكتر، بس محدش بيعيش لوحده وش، انا مش متوقعة حاجة من حد....ولا حد متوقع مني أي حاجة وهي دي المشكلة.....

البلد بتولع..ايه الجديد...ماهي والعة والعة من أيام خمسة وعشرين...انا ضد الهوجة ومع الشرعية بس انا مش مع الاخوان وشايفة ان اللي حصل ده مقدمة لأن يبقي لينا رئيس جمهورية كل سنة...أيوة...بما اننا حبينا لعب العيال ده وبقي يجيب نتيجة هنقعد ننتخب ف رؤسا وننزل الشارع نشيلهم مرة عشان صبغة شعره وحشة، مرة عشان كرشه كبير...ماهي هتبقي زيطة بقي....

مش هفتي أكتر من كدة ف السياسة لأني بكرهها...بس انا خايفة بجد...مش فرحانة فشخ زي اللي ف الشارع..م الاخر..المستقبل مظلم..وان كنت مش مصدقني راجع سيناريو 54 وكدة...


الغنوتين اللي فوق دول من ألحان بليغ حمدي وكلمات محمد حمزة وتقريبا الاتنين من مسلسل اذاعي اسمه "لا تذكريني" والحقيقة انا مش مستوعبة "لا تذكريني" ليه؟

انا زهقانة عشان من غير شغل....نفسي أخرج برة البيت بس متبهدلش وميطلعش ميتين أهلي واقعد اشتغل جوة وبرة البيت،نفسي يبقي ليا حياة خاصة وحياة عملية مش يا عملية بس يا خاصة بس....انما ف مصر انتا بتبيع روحك للشيطان عشان يبقي معاك فلوس!!

يللا.....سلامات....

أراكم أمس :)
الشونج

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!