إديني....يا جريني......

"حتتجنني دي كلمة عادية".... و الله العظيم كانت كلمة و خلاص.....طب يعني ايه الكلمة دي؟؟
"انتي قلتي ف مذكراتك بتاريخ 12-5- 2009 انك بتحبيه...بس هو مش سائل فيكي....ردك ايه علي الكلام ده..؟؟"
و الله العظيم الكلام ده صلاحيته بتخلص أول ما يتكتب ف الكراسة يا أحمد..صدقني....
"يا ريم....يا ريم....."مع نظرات مشوشة تكون مرسلة الي الارض غالبا......"انا عاوزك......"
ثم يلتفت بأريحية دون الاهتمام بالكوتشي اللي قاعدة معاه..يسلم علي واحد صاحبه....يصور ورق و يرجع....يجيب حاجة ساقعة.....و هي لا تزال في مكانها...لن تتحرك الا عندما يأذن لها بالانصراف...أدب قرود!!


"انا قربت خلاص أنهار..."....وصلت الي حافة الانهيار...مش قادرة..مش قادرة أوصله أي حاجة من اللي انا حاساه... و لا شايفاه.... و هو......لا يزال يواجهني بالمزيد من البرود... و التجاهل... و التجهم.... و مزيج مقزز من الشفقة و العطف...مع رشة قليلة... من الحب الاخوي المصطنع بجودة عالية....


"انا عاوزك....عاوزك تبصي للجانب الايجابي ف حياتك.." أستقبل الكلمات باستغراب....
أي جانب ايجابي.؟؟...انا التي تحب....انا التي تحترق....انا التي تتعذب.... و انت تعطيني القليل من وقتك.. و اهتمامك.... و فوق كل ذلك....تبدل صديقاتك كل شهرين..... و تحدثني عن الجانب الايجابي؟؟؟؟
هذا الجانب....من الممكن أن يكون في حياتك أنت....لأنني صرت حكاية في كتابك....ستتذكرها و تضحك يوما ما....لكن لي؟؟؟

"و اللي ايديه يا حبيبي في المية...."دي اللي هي ايدك انت يا حبيبي.... و المزيد من "ريم....انا عاوزك....."
و تحقيقات في مذكراتي الشخصية..أعطيها لك بكامل ارادتي....لعلك تستكشف بالضبط ما هو الجانب الايجابي....في علاقة مريرة.....قوامها....الكذب.... و عمادها....وقتك الباقي من حياتك الرائعة التي لا أري نفسي جزءا فيها..... و عطفك الزائف....

"و اللي عملت حسابه لقيته....قلت نسيته و ما بانساش....بعده ده كله محصل بعضه...  ومفيش بعده حياة تتعاش"
"هاتي يا ريم الكشكول...."..."لأ...مش هتاخده"....يشده بالعافية....ثم انتهز فرصة دخوله في مشاجرة...
و هووووووب "الكشكول في شنطتي..."
و اكتشفت متأخرا انه كان يقرأ ما أكتب....ليسيطر علي عقلي و أفكاري....يا لغبائي الشديد

"عايش حياته و مش ف باله يعيش عشاني...و في ألف حاجة عشانه لسه معيشاني"
"وقعت يا روميو....انا كنت متأكدة"...ضحكت ضحكا طويلا مريرا عندما علمت بالحقيقة التي كنت أنبش عنها بأظفاري....يا ........

"هتعب قلبي انا ليه ف محايلة؟؟.....و انت مبيحوقش معاك....قسمتي و خلاص طلعت مايلة...يبقي أشتري نفسي و أنساك"
صحيح....محدش بياكلها بالساهل....و انا مش هنساك لما تؤمرني يا ......... "تم حذف الشتيمة "
انا هتعب قلبي معاك ليه؟؟....انا هزبلك....هخاصمك....هعاملك بطرية تليق بيك
"أحمد...انا عاوزاك.....ما تكلمنيش تاني"

"بتقوللي أروح و أنساك...طب قوللي ازاي أنساك؟؟"
ما قولتليش بقي...أنساك ازاي.....ما ترد....آه...دنا مش باكلمك....
"ما بتجيش تسلمي عليا ليه..؟؟ ياسمين بردو مش بتسلم...."
آه ده علي اعتبار إن كل الكلام اللي قوتلهولي ده... و انتي أغلي واحدة ف حياتي....
و في الاخر تساويني بياسمين...اللي انت لسه...ملفوف عليها من شهر...يا ابن ال .....

"سنين ازاي معاه..انا أنساها ف يومين"
ياااااااااااااه...الذكريات كتير قوي...لدرجة اني مش فاكراها أصلا....ههههههههه
حبك جاله فقدان ذاكرة..... يا حاج...سلام يا صاحبي....


و أخيرا....."و اللي عملت حسابه لقيته....."
شكرا يا جريني....مثلت قصة حب فاشلة... و انا حتي مكنش بطلتها..

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

عربية أتاري...

كنوز مدفونة: صياد الطيور - جورج وسوف "الجزء التاني"

نادية الجندي....سور الصين العظيم..!